nötallergi

Som ni alla vet (och ni som är nya får vet nu) så är jag en väldigt allergisk person. Jag är allergisk mot... ja allt för att göra det enkelt. Men av mina många allergier så tar jag bara en allvarligt. Och det är min nötallergi. Det är den enda som jag ser som en sak som jag bör vara uppmärksam för.

Ni vet att man inte ska ha så starka parfymer och så på dom flesta ställerna, vi tar flyg och tåg som tillexempel. Det är många som färdas där och många är ofta allergiska även fast dom inte vet de. Men man ska ju helst inte ha så starka dofter osv. Men, eftersom jag är allergisk mot allting så är jag gring av mig! Och vad jag inte förstår är, att man säljer nötter på sådanna platser, för en allergiskreaktion mot nötter är 100 gånger värre än mot parfym.

Så, det är ju jätte bra då jag sitter i min lilla kupe med massa andra folk och sen kommer det nån och äter just... nötter. Humm, då måste jag ju artigt be dom att typ utrymma tåget, dels då jag inte ens har mina kortisar för dom är slut, just pga att jag måste använda dom så ofta. Det är ju jätte bra va? Sitter i ett tåg som inte har världens bästa kontitionering och då kommer det någon och äter nötter och andas (klart människan andas!) och sen ska man sova i en instängd liten kupe, där någon har ätit nötter och andas.

Resan från helvete? Mja nästan. För jag har inte mina kortisar, det jag tänker på är: tänk om jag dör när jag sover? Det kan ta tre timmar innan man får en kraftig reaktion och jag har svårt att andas. Skit kul va? Fast det är vid sådanna här tillfällen som jag blir extra bitter på den svenska sjukvården. Varför har inte jag fått en adrenalinsspruta ännu? Det är snart ett år sen dom sa att jag skulle få en! Det kan just nu vara en fråga om liv eller död för min del. ( jag kanske är lite väl drastisk, men jag vill bara göra min poäng glas klar!)

Och SJ som nu är försenade med x antal timmar, dom kan inte ens bjuda på ett glas vatten... Visst vi har små tätror i kupen, men jag kan ju inte dricka alla... Och jaa, jag är ganska torr i min hals (ojj symptom? eh ja). Humpf. Alltså inte ens ett glas vatten. Neeej, 25kronor för en flaska vatten. Och det är dom då som sålt nötterna. Humpf!

Så på fredag då jag ska till min nya vårdcentral så ska dom få höra på ett eller annat, för det är ju så bra att jag har tillgång till saker när jag behöver dom... Men vänta nu... Jag har ju inte de. Shit alltså, tycker synd om min nya läkare... He.. He..

Så, ja... Jag är bitter och kommer inte våga sova.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0